ועדת זכאות ואפיון היא אבן דרך חשובה עבור ילדכם. הועדה פועלת מתוקף לחוק החינוך המיוחד (יולי 2018). תפקידה של הוועדה לקבוע את זכאותו של התלמיד עם מוגבלות לשירותי החינוך המיוחד וכן את היקף סל השירותים שיינתן לו בהתאם לצרכיו. זוהי הזדמנות לקבל הכרה בשירותי החינוך המיוחד ובצרכים המיוחדים של ילדיכם, לקבל את התמיכה החינוכית המתאימה והראויה להם. הורים רבים חוששים ומבוהלים לפני הוועדה, הם אינם יודעים כיצד להיערך לקראתה, מנסים להבין את התהליך, מה כדאי לספר בוועדה, איזה מסמכים רלוונטיים הם אמורים להציג, כיצד עליהם להציג את הילד ואת הצרכים המיוחדים שלו.
כמנהלת מחלקת חינוך מיוחד ושירותי פרט רכשתי ניסיון רב בתחום הוועדות, השתתפתי במעל ל 500 וועדות זכאות ואפיון, חשתי את מצוקת ההורים ולכן מצאתי את הצורך ללוות הורים לפני התהליך ובמידת הצורך גם בוועדה עצמה.
בשיחת טלפונית ראשונית אנסה ללמוד ולהבין את הצורך שלכם, במידה ואוכל לסייע בתהליך ההכנה, נקיים פגישת הכרות מעמיקה, אלמד להכיר אתכם ואת קשיי ילדכם , אעבור על האבחונים שבידכם, נגדיר מטרות ורצונות שלכם כהורים, איזו מסגרת חינוכית תתאים לילדכם, אביע את דעתי בנושא ונבנה תוכנית מסודרת של מטלות.
במידת הצורך אשוחח עם הצוות החינוכי ואבקש כל מידע נוסף שיתמוך בצורך של ילדכם בשירותי החינוך המיוחד. נתרגל הצגת מקרה של ילדכם. אסביר לכם מהם זכויותיכם בוועדה במידה ותבקשו אשתתף בוועדה כאשת מקצוע מטעמכם. אלווה אתכם עד לקבלת ההחלטה בכתב.
סמכויות ועדת זכאות ואפיון:
- קביעת זכאותו של תלמיד לקבל שירותי חינוך מיוחדים במוסד החינוך, בשל מוגבלות אחת או יותר המשפיעה על תפקודו.
- ציון אפיון המוגבלות של התלמיד על סמך מסמכים קבילים.
- קביעת רמת התפקוד ורמת התמיכה הנדרשת לתלמיד.
- קביעת היקף סל השירותים שיינתן לתלמיד הלומד בגן/כיתה לחינוך רגיל ונמצא זכאי לשירותי חינוך מיוחדים.
מי יכול להפנות ילד לוועדת זכאות ואפיון?
- הורים
- צוות רב מקצועי
- נציג רשות חינוך מקומית
- ארגון ציבורי שהוסמך לעניין זה על ידי שר החינוך
- נציג שירותי הרווחה שהוסמך לעניין זה על ידי שר העבודה והרווחה
מתי ניתן לפנות לוועדת זכאות ואפיון?
- תלמיד עם מוגבלות (לקות למידה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות התנהגותיות ורגשיות, עיכוב התפתחותי או שפתי, חשד למוגבלות שכלית התפתחותית) הלומד במסגרת חינוך רגיל, לאחר תהליך של התערבות ותמיכה לקידום תפקודו בחינוך הרגיל.
- תלמיד עם מוגבלות (מוגבלות על רצף האוטיזם, עיוורון או מוגבלות בראייה, חירשות או מוגבלות בשמיעה, מוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלות פיזית, הפרעות נפשיות, מחלות ותסמונות נדירות)
- תלמיד הלומד בכיתה או במוסד חינוך מיוחד
הליך עבודת ועדת זכאות ואפיון:
1
הגשת בקשה לוועדה על ידי גורם מוסמך.
2
איסוף מסמכים רלוונטיים על התלמיד.
3
דיון בוועדה בהשתתפות גורמים מקצועיים, הורים והתלמיד (מעל גיל 12).
4
קבלת החלטה בנוגע לזכאות, אפיון המוגבלות, רמת תפקוד וסל שירותים.
5
הפקת פרוטוקול דיון והעברת החלטה להורים.